zondag 6 maart 2016

Kringwinkelend ding #2

We kwamen net terug van het kerkhof en ik had een verzetje nodig. Zet mij op eender welk kerkhof en ik ben onder de indruk van de graven, de nostalgische, sobere sfeer die daar hangt. Zet mij op het kerkhof waar familie begraven ligt en ik begin te piekeren. Zoiets is enorm confronterend. Het laat u zien welke mensen ge moet missen in uw leven en laat dat nu net niet mijn beste manier zijn om dat leed te dragen. En dus ergens met de tranen in mijn ogen, bekomend van al dat gemis en van die schone woorden die de oudste sprak, smste ik mijn lief of hij geen zin had om naar de kringloopwinkel te gaan. Ge weet, sinds hij aan die stripverzameling begon is hij zot van alle kringwinkels en rommelmarkten. Hij smste terug: "moet ik zorgen dat ik binnen 10 min klaar sta?". Yes, yes, yes, 10 windjes in een fles!

We bezochten de kringwinkel in Beveren in een blitzbezoek. Het was 16u07 en de kringwinkel sluit om 17u. Dat liet ons nog 53 min over om rond te snuisteren, wat voor een kringwinkel van 3 verdiepingen weinig is en het woord 'blitzbezoek' dus echt wel op zijn plaats staat.

Het lief werkt systematisch van strips (als er al zijn) naar de boekenafdeling terwijl ik eerst de bloempotten check, daarna de boeken, om vervolgens tussen de vazen, beeldjes, theehoudertjes en serviezen te snuisteren en af te ronden met mijn neus tussen de kledingrekken. Wanneer ik echter pas echt op gang kom, heeft het lief wel alles al gezien, waarna hij een beetje staat rond te draaien van: "ik ga het niet zeggen, maar kom kind, maakt voort." Maar hij zegt het effectief niet dus ale, we doen alsof we denken dat hij voor zijn plezier naar kakigroene kostuums staat te kijken. 

Alé, zwijgt gou en laat de mensen zien waar ge dat loon nu weer aan gespendeerd hebt:

Niet op de foto: enkele strips (Jommeke & de Smurfen) die Phéline koos. Wanneer het kind nieuwe boeken in haar handen heeft, kunt ge die niet meer afnemen zonder bijt-/krabwonden eraan over te houden. Een ongeschaafde huid boven alles.

Deze vijf lieftallige spullen zijn nu in mijn bezit:





1/ Een porseleinen vogeltje

Mijn lief vroeg: "Vertel het mij: wat doet een niet-roker met een asbak van porselein?".

Awel, ik kan daar heel geschikt op antwoorden.
Er waren nog enkele vetplantjes over van de kapotte bloempot op mijn pepe zijn graf. Ik besloot ze mee te nemen naar huis. Het merendeel van de plantjes zette ik in een grote ronde stenen kom die ik nog liggen had. Enkele afgebroken kleine stukjes vetplant plantte ik in dit asbakje. Ik ben nog aan het twijfelen of ik het op de kinderkamer zou zetten of op onze eigen kamer.



2/ Een gebloemd tweepersoonslaken

Want ik was het echt beu om ieder jaar picknickdekens in de Hema te gaan kopen en die op het eind van de zomer zo vuil gemaakt te hebben dat ze vuilbakrijp waren. Ditmaal een simpel deken om op de grond te leggen dat ge nadien op kookwas kunt wassen in geval van nood.

3/ Een naakte barbiepop

Omdat mijn kinderen altijd iets mogen kiezen uit de kringwinkel.
Fiore vond deze keer haar keuze tussen de barbiepoppen. Het kind zal hopelijk al deftige kledij aanhebben zodat ze alvast geen venijnige verkoudheid meer kan opscharen.



4/ Een konijnensjaaltje

Ergens onderaan een koffer vol sjaaljes met lelijke motieven gegrabbeld. Dit is een van de grootste geneugten in de kringloop: ergens in een vergeten hoekje of een donker plekje toch nog iets vinden waar ge vanbinnen een goed gevoel van krijgt. Misschien wel het leukste sjaaltje dat mijn kinderen sinds hun geboorte gaan gedragen hebben.

5/ Een Kiplingrugzak

Oké, ik hoop dat deze rugzak werd weggedaan omwille van een overlijden. Het is gemeen maar komaan, wie geeft er vrijwillig een Kiplingrugzak aan de kringwinkel? Die dingen zijn onverslijtbaar en gaan decennia mee. Deze rugzak is bijvoorbeeld nog in perfecte staat. De dochters gaan deze meenemen naar school als zwemzakje. Ik moet enkel nog ergens een bijpassend Kiplingaapje uit onze speelgoedkoffers vissen en hij is zo goed als nieuw (als in: van in een oude collectie nieuw).


Wat ik ook nog vond in de kringwinkel maar waar ik aan kon weerstaan:

* Ik had echt een gigantisch mooie wollen oversized gilet gezien, zo echt het type om mee rond te lopen tijdens vrieskou met een tas warme chocomelk in uw hand terwijl ge fashionable de brievenbus ledigt in uwe pyjama (maar met een schone gilet!). Tijdens het passen bleek al snel dat de gilet bijna tot aan mijn enkels kwam en de naad tussen schouder en armen (naaisters, hoe heet dit stuk, anyone?) net een centimeter boven mijn elleboog begon. Oversized is leuk maar te oversized doet mij lijken op een dwerg. Het is niet dat ik iets tegen dwergen heb maar ik wil gewoon geen nadruk leggen op mijn kleine gestalte.


Total damage: 8 EUR.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten