dinsdag 26 april 2016

#9100love

Omdat we vroeger allemaal wel eens gegniffeld hebben met die naakte vrouwen om later tot de constatatie te komen dat er begot een man tussenloopt met een zeer prominent klokkenspel. 

Geboren en getogen in Sint-Niklaas, zo kunt ge dat omschrijven. Ik vergeet wel al eens dat ik 10 jaar in Vrasene heb gewoond, maar toch voelt Sint-Niklaas als mijn thuisstad. Ik dronk pintjes met rietjes achter de oude kerk (veelal de Lascaux of 't Oud), liep school bij de Broeders, kocht mijn eerste gesofisticeerde trui (appelblauwzeegroen met een flashyroze lint van Fornarina! <3) bij de Cult en mijn eerste keer gaan lunchen met vriendinnen zonder toezicht van ouders deed ik in 't Centerken. Ik spreek begot geen woord Bevers dialect, maar kan wel een sappig woordje Sinnekloases neerpoten. De 9100 is mijn hometown en hier zo in Beveren echt gevestigd zijn, dat doet soms wat zeer. (al mag ik niet beweren dat het hier zo slecht is)

Mijn lief zegt dat vaak, dat alles in Sint-Niklaas naar mijn mening beter is. Of dat Sint-Niklazenaars de dikke nekken zijn van het Waasland. Of de fabrikanten, als we nog een generatie teruggaan. Dat is best mogelijk. Als ik rondkijk naar mijn Sint-Niklase posse, dan zie ik zelfzekere mensen. Soms net iets te zelfzeker, maar vooral eerlijk, nuchter, enthousiast en heel creatief. Als we vinden dat uw gat te dik staat in die rok, dan zeggen we dat wel gewoon rechtuit als ge dat vraagt. Niet om u te kwetsen, maar eerlijkheid duurt het langst, nietwaar? En als ze ons vragen of we een crèmeke moeten hebben van een lokale ijsproducent, dan kunnen we dat lekker vinden, maar weten toch dat wij met de cremerie François en de Foubert een home game spelen. Een beetje mild chauvinisme deed nog niemand zeer.

En ik dacht op een ochtend, toen ik met mijn vriendinnen in de Soep & Zoet aan het ontbijten was: waarom doe ik niets met dat mild chauvinisme? Waarom verkondig ik steeds het 'maar bij ons hebben wij...'-woord zonder het eigenlijk aan te tonen? 't Zou schoon zijn mocht ik met mensen van buiten de 9100-zone kunnen delen waarom ik mijn thuisstad een warm hart toedraag. Misschien zou ik eens kunnen beginnen met het schrijven van blogposts. Geen gesponsorde deals maar gewoon vanuit mijn eigen ervaring.

Wat is nu eigenlijk het doel van heel die uiteenzetting hier? Awel, ik ben van plan om de komende weken/maanden hier regelmatig iets te posten. Ik veronderstel dat het hier meestal zal gaan om mijn lievelingswinkels of -eetgelegenheden, maar voor de rest heb ik er nog geen idee van. Ge kent mij: impulsief en onbedachtzaam. We zien wel waar het eindigt...

En misschien, als ik het gevoel heb dat ik met de #9100love klaar ben, start ik een #9120love op. In Beveren hebben we bijvoorbeeld een Leutig Pleintje. Da's nu eens iets wat ge niet in Sint-Niklaas vindt. ;-)

1 opmerking:

  1. Ikzelf woon pal tussen #9100 en #9120 en ben eigenlijk wel razend benieuwd naar jouw favo plaatsjes in beide steden ;)

    BeantwoordenVerwijderen