woensdag 18 mei 2016

What they said #2

Die kinderen van mij, die groeien nogal. Het is een veelgehoord cliché maar echt, het is zo ontzettend waar. Vandaag in het bos liet ik ze even spelen en bekeek ze vanop het bankje. Ze hadden gesprekjes over hun liefjes (echt waar!), gingen achter allerlei insecten aan, bestudeerden planten en plukten af en toe wel eens eentje. Normaal gezien zijn het twee ruziemakers die niet zonder elkaar kunnen, maar waar de combinatie met elkaar meestal nogal vonken geeft. Laat ze één minuutje alleen spelen en hup, het zit er weer bovenarms op. Maar vandaag waren ze zo flink, zo rustig, dat het bijna leek alsof we fast forward hadden gedaan naar 20 jaar later, waar 2 volwassen dames rustig keuvelde over hun dagelijkse beslommeringen.




Ik vind het geweldig dat ze ook hun eigen stijl ontwikkelen. Phéline mag, bijna altijd, zelf in de winkel kiezen welke kleren we kopen. Ze kiest ook dagelijks mee welke kleding ze combineert en welke schoenen ze draagt. Er is een tijdje geweest dat ze zwoer bij haar regenlaarzen (zie hierboven, ergens rond de 20 graden buiten) en die onder alles aandeed. Ze houdt zich ook enorm bezig met bijpassende accessoires. Welke kettingen passen bij welke kleren, of de eeuwige vraag voor een 6-jarige: hoeveel flashy armbandjes kan ik rond één onderarm krijgen zonder dat het lastig aanvoelt?



Fiore die ontwikkelt ook volop haar eigen stijl. Een beetje exibisionistisch maar bon, een stijl is een stijl. Ze voerde eigenhandig 'blotepoependag' in door iedere keer de zon scheen, haar broek uit te spelen op een onbewaakt moment en in haar bloot gat in de tuin rond te lopen. Ook toppers zijn even naar het toilet gaan en daar al je kleren uitspelen, om daarna poedelnaakt door het huis te wandelen, al giechelend. Als er hier iemand ooit naar een nudistenkamp gaat, neemt ge haar dan eens mee? ;-)

Ook hun spraak ontwikkelt zich met de dag steeds beter en beter. Een greep uit het aanbod van (meestal) hilarische uitspraken vindt ge hieronder. Ik moet echt eens proberen alles bij te houden in een schriftje, want tegen de tijd dat ik het hier neerpen, ben ik de meest legendarische quotes waarschijnlijk al vergeten;

Pieszak (pietzak)
Kasteelspring (spreekt voor zich ;-))
Borstentrui (beha)
Marlies (jaloers)
Haha, koeievlaai! - iedere keer Fiore haar gelijk probeer te halen/iemand probeert te overhalen/haar standpunt kracht probeert bij te zetten/als stopwoord.


F. "De kindjes zeggen dat ik een slaapkop ben en dat ik mijn piemel (pyjama) moet aandoen"
Ph. "Oh kijk, die slak heeft zich uit zijn huisje laten vallen. Nu is het een naaktslak geworden."
Ph. "Mama's zijn als kippen want zij moeten ook een ei uitbroeden, maar dan gewoon in hun buik"
Ph. "Snel! Doet dat dood! Ineens de korte pijn!", wanneer er een musje tegen onze venster vloog en enkele ogenblikken verdwaasd lag te kijken naar de mensen en hondensnuit in zijn dichte nabijheid.
Ph. "Helemaal vanonder in het kasteel is er water en leugenaars moeten in het koud water liggen tot ze zeggen dat ze de waarheid vertellen en dan mogen ze in een warm bad met schuim", foltertechnieken deluxe.
F. "Jij bent de mooiste en liefste mama. Maar als ik later groot ben, word ik wel de mooiste en liefste."
F. "Ma oouuhouu, ik wil NU een baby hebben! Ik mag nooit niets!"
F. "Pffft, elke dag pipi doen *ween*"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten