zaterdag 2 juli 2016

Potjebuur!


Toen ik nog in ons vorig huisje woonde, had ik buren die moslim waren. Tijdens het Suikerfeest lag mijn tuin vol met ballonnen met opschrift 'Eid Mubarak' en kon ik er prat op gaan dat enkele dagen voor de gebeurtenis er een briefje in de brievenbus stak met de melding dat het Suikerfeest was en dat het die dag wel eens wat luidruchtiger kon worden dan we gewoon waren van hen. En luidruchtig, dat was het wel. 's Ochtends werd in de achtertuin het schaap dat ter offer stond nog even gezet, er stond een hele menigte vrouwen in hun piepkleine keuken eten te bereiden en 's avonds zongen ze tot diep in de nacht. Het had wel iets, om mijn timide, immer vriendelijke buren, opeens zo uitbundig te zien feesten. De dag nadien kreeg ik steeds enkele restjes toegestopt. Wat gebak en enkele groentengerechtjes, sommige met couscous omdat ik ooit eens naar wat couscousreceptjes had gevraagd. Die traditie van voedsel uitdelen aan vrienden, familie, buren, onbekenden of mensen die het iets minder breed hadden, vond ik steeds zo schoon en puur, dat ik spijt had dat we dit niet in onze cultuur kennen.

Maar, nu is er potjeburen, iets wat ik nog niet zolang geleden toevallig ontdekte. Op 8 juli, de dag van het Suikerfeest, wil men dat wij ook onze buren eventjes een bezoekje brengen met wat lekkers. Ik schreef me alvast in! Terwijl ik bedacht wat ik aan onze buren zou doneren, stelde ik enkele criteria voorop. Ik wou geen kookpot een tijdje kwijt zijn en schrapte dus dingen zoals soep van mijn lijstje. Het moest ook iets eenvoudig zijn. Ik zou iets voor mijn buren willen klaarmaken wat enkel voor hen is, en geen restje dat van onze eettafel komt. Er is niets mis met restjes, uiteraard niet, maar als je wat eten naar je buren brengt speciaal voor een 'feestdag', dan wil je toch iets speciaals (maar simpel!) klaarmaken. Een quiche leek me ideaal, maar 't moest wel een lekkere zijn. En zo kwam ik bij een spinazietaart (met risottorijst. mmmmmm.)


Recept uit la cucina verde.


Spinazie-rijsttaart

200 g spinazie (ontdooide diepvries of klaargemaakte verse - beiden uitgeperst)
320 g risottorijst
1 ajuintje
50 g boter
1 dl witte wijn
5 dl groentebouillon
100 g Parmezaanse kaas
4 eitjes
paneermeel
olijfolie


Fruit de fijngesnipperde ui met de helft van de boter op een middelmatig vuur.  Roer alles om en voeg de rijst toe met de witte wijn. Voeg hiertoe telkens een klein beetje rijst toe met een klein beetje bouillon en ga zo verder tot de rijst beetgaar is. Goed roeren is de boodschap

Meng de spinazie met de Parmezaanse kaas en voeg peper & zout toe naar smaak. Roer de rijst met de rest van de boter en de eieren tot een egaal mengsel en doe dan de spinazie erdoor.

Bestrijk een ronde bakvorm met olijfolie en bestrooi met het paneermeel. Schep het spinazie-rijstmengsel in de bakvorm en strijk schoon glad. Bak ong. 30 min. in een voorverwarmde oven op 180°C.


Zo, doet ge ook mee? Welk recept zou volgens u een topper zijn in het hele potjeburen-feest?

Voor meer info over potjeburen, klik hier nekeer.


1 opmerking: