dinsdag 7 januari 2014

Voornemens!


Mannekes, we zijn al 7 dagen in het nieuwe jaar en ik ben nog aan mijn voornemens bezig. Een beetje te laat maar bon, ik heb er dan toch genoeg over kunnen nadenken, ook al weet ik nu al dat een kwart gedoemd is te mislukken. U weet dat trouwens ook al in mijn plaats.

1. Minder frisdrank, meer water

2. Sport
Zoals ieder jaar. Eigenlijk een te verwaarlozen voornemen. Bij de eerste lentezon begint het te kriebelen maar daarna lijkt dat verlangen naar wat lichaamsbeweging alweer met de noorderzon verdwenen.

3. In de zone 'gezond BMI' terecht komen
Bovenstaande heeft natuurlijk betrekking op dit puntje. Het zouden geen voornemens zijn, mocht 'diëten' niet op mijn lijstje prijken. Officieel ben ik aan het diëten, officieus eet ik enkel koekjes wanneer niemand kijkt.

4. Plannen en budgetteren
En dan vooral omtrent eten. Desondanks de beperkte aankopen van etenswaren die ik doe, kan ik er toch steeds van uitgaan dat zeker de helft van alles in de vuilbak terecht komt. Sommige dingen zitten, beschamend zoals het is, zelfs nog in de verpakking. Niet alleen pure verspilling maar toch ook ergens respectloos tegenover de mensen die veel minder hebben en zich niet elke dag 3 maaltijden kunnen veroorloven.

5.Stoppen met roken
Als niet-roker ben ik er zeker van dat ik aan dit voornemen een positief gevolg zal kunnen geven. Toch al een missie volbracht.

6. Liefdadigheid!
Zij het via vrijwilligerswerk, zij het via donaties. De laatste weken/maanden ben ik als een spons voor alle leed en onrecht in de wereld. Beelden van verwaarloosde hondjes die hun redders nadien een zoentje geven? Tranen. Ijsbergen die afbrokkelen door de klimaatsverandering? Tranen en een lichte paniekaanval. Ontruiming van dat kraakpand in Brussel, waar een klein kindje, volledig omringd door een groteske politiemacht, in een combi moet stappen? Tranen met tuiten. En daarna met een gigantisch schuldgevoel opgezadeld zitten omdat mijn kinderen fris gewassen, met een goedgevuld buikje, onder een lekker warm donsdeken comfortabel liggen te snurken terwijl ik hun tonnen speelgoed & knuffels aan het opruimen ben.

7. Rijbewijs
En een roze monstertruck met gouden velgen. Eat that, Kelis.

8. Het lelijke woord 'eenheidsworst' weren uit de Van Dale.

9. Content zijn
Ieder jaar prijkt dit opnieuw op mijn lijstje. Geen paraplu terwijl het regent? Spijtig, dan maar een gratis douche. Geen lief? Spijtig, dat wordt dan maar een ingebeeld vriendje. Geen geld om die smartphone die ik wil te kopen? Spijtig maar op die paar weken zal het wel niet aankomen. Relativeren is de sleutel! En iets met chakra's, namaste en spiritual guide zou Brigitta 'Gitta' Callens zeggen.
En u denkt misschien: ja maar, wat is er van uw vorige voornemens in huis gekomen?
Check! Strijken. Ik ben zelfs een trotse bezitter van mijn eigen strijkplank & strijkijzer. YOLO!
Check! Minder speelgoed, meer knutselmateriaal & boeken. Mijn kinderen kregen in 2013 inderdaad minder speelgoed maar meer boeken. Een hele berg boeken, welteverstaan. Zoveel boeken dat ik een kinderbibliotheek kan beginnen. Aan dat knutselmateriaal wordt nog gewerkt, op strijkparels en 7 etuis vol stiften na. Ik ben nu eenmaal niet zo'n knutselmama.
Check! Kruidentuin in de keuken. Daarna werd het kruidentuin in de tuin, kruidentuin vol met bladluizen, kruidentuin in de gft-bak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten