donderdag 1 mei 2014

Simpel (maar vooral lekker!) eten

Eten maken of ermee bezig zijn was vroeger een voltijdse bezigheid. Ik plande alle maaltijden, had vroeger een inventaris van mijn diepvriezer en maakte bij iedere maaltijd een lekker dessertje. Urenlang achter het fornuis staan of maaltijden voorbereiden vond ik ontzettend ontspannend! Maar toen ik begon te werken en alleen voor de kindjes moest zorgen, ging dat helaas niet altijd even gemakkelijk meer. In het begin probeerde ik nog iedere avond te koken, maar na verloop van tijd ging mijn goesting over. Er werd daarom de voorbije maanden gretig kant- en klaarmaaltijden gegeten, alsook pizza's van Dr. Oetker of Chinees van het dichtstbijzijnde restaurant. Koken werd enkel een sporadische bezigheid, alsof het een hobby was die ik maar één keer op de week diende uit te oefenen.

Door een gigantisch teveel aan eieren besloot ik onlangs enkele cakes na elkaar te bakken. Ik ontdekte opnieuw hoe rustgevend dat ook alweer was: mijzelf, mijn keuken en enkel het geluid van de oven op de achtergrond. Net daarom bladerde ik in alle recepten die ik had neergepend in mijn keukenboekje/opgeslagen in een digitaal archief, vastbesloten om opnieuw zo goed als iedere avond een maaltijd op tafel te toveren. De sleutelwoorden: snel, lekker maar ook budgetvriendelijk. Ik deel alvast mijn twee favorieten.


Lekker bordje door lilith
Met stip op één: Spaanse rijst 

Mijn favoriet omdat het gemakkelijk is om te maken, snel klaar is maar ook (en dat is het belangrijkste) superlekker! De receptenlijst volg ik trouw doch de werkwijze gaat bij mij iets vlotter. Ik doe eveneens de ui, look & rijst in de pot samen met de olie & roer tot de uitjes glazig zijn. Daarna verschilt het een klein beetje want ik gooi gewoon alles in de pot, samen met een scheutje witte wijn, om het daarna constant te laten pruttelen. Af en toe eens gaan roeren is de boodschap. Het geweldige aan dit recept is dat je ondertussen nog andere dingen kan doen en niet de hele tijd aan het kookvuur moet blijven staan.



Dagelijkse kost


Wentelteefjes met gebakken banaan.

Ik kan absoluut geen pannenkoeken bakken dus dit vormt een overeenkomstig alternatief. Akkoord, pannenkoeken zijn geen wentelteefjes en vice versa, maar de smaak is toch wel ergens gelijkaardig wanneer het beslag goed zit. De ingrediënten hebben we allemaal wel in huis: oud brood, wat melk, eitjes, kaneel, vanillesuiker of -aroma. De gebakken banaantjes zijn een welgekomen extraatje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten