maandag 6 oktober 2014

Pretty little liar

De tranen rolden op haar vuurrode wangen terwijl we de straat overstaken. "Maar ik heb dat niet gedaaa-aaaa-haaaa-aaa-aaann", jammerde ze, terwijl ze haar neus optrok & verder bleef zeuren. Ik had haar enkele minuten voorheen erop gewezen dat ze met opzet de bel van haar fiets kapot had gemaakt & daarom geen nieuwe kreeg. Ze probeerde de schuld af te schuiven op haar zus want die prutst alle leuke dingen kapot, weet je wel. Een leugentje dus. Wanneer ik haar zei dat liegen niet mag, zette ze het op een huilen. Want oeps, betrapt. Terwijl onderweg zich het ene drama na het andere afspeelde, dacht ik na over het gegeven.

Ik dacht na over de laatste keer dat ik loog. Ge moet daarbij weten dat ik mezelf een enorm oprecht mens vind. Wat ik denk, rolt steeds over mijn tong. Positief of negatief. Soms word je daarom geapprecieerd maar meestal levert je dat ook vervelende situaties op. Denken voor ge spreekt en dergelijke, dat is niet aan mij besteed. Maar bon, de laatste keer dat ik loog dus. Ik loog deze ochtend tegen mijn kinderen. Ik, die een gouden standbeeld voor Eerlijkheid ende Oprechtheid verdient, lieg eigenlijk veel meer tegen mijn kinderen dan ik dacht. Een lijstje van de meest voorkomende leugens:

► Op de vraag of er suiker in hun havermoutpap zit: "Maarja, ik heb daar zeker tien grote lepels in gedaan." (zie deze ochtend, havermoutpap met geen grammetje suiker erin)
► "Als ge uw tanden niet wilt poetsen, dan zien ze morgen donkerbruin & dan zullen ze deze week allemaal uitvallen."
► "Spinnen zijn hele lieve, schattige diertjes. Mama is daar niet bang van maar ze willen gewoon niet opgepakt worden door mij." (as if!)
► "Cola is alleen voor grote mensen. Als kleine kindjes dat drinken, dan worden ze heel ziek."
► "Als ge aan uw roefke (korstje op een wonde) blijft pietsen, dan zullen we naar de dokter moeten gaan om daar een spuit in te geven & dat doet heel veel pijn." Leugentjes met het woord 'spuit' erin verwerkt zijn doorgaans de meest doeltreffende.
► "Maarnee, de meeste zijn speciale spuiten die geen pijn doen." (op de vraag of alle spuitjes pijn doen)
► "We kunnen dat speelgoed niet kopen want Sinterklaas heeft dat allemaal gereserveerd voor in december."
► "Ge kunt niet bij meme/pepe/opa/... blijven want ze moet gaan werken." (ook in het weekend, jawel)
► "Sebiet komt de boze heks als ge niet luistert!" (werkt enkel bij de jongste maar toch)
► "Als ge nu uw schoenen niet aandoet, dan moogt ge niet mee naar school."


Omdat ik blijkbaar tegenover mijn kinderen ook niet echt vrij ben van zonde, zei ik tegen haar dat het niet erg was. Dat we allemaal wel eens een leugentje vertellen maar dat we best eerlijk zijn. "Wie vertelt niet ooit, een leugetje, een leugetje", sloot ze af. Want van K3 mag je ook af en toe een leugentje vertellen.

Ik vraag het mij nu zo af: welke leugentjes vertellen jullie soms tegen de kroost?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten