zaterdag 13 juni 2015

Ish Ait Hamou - Cécile


Het was al een tijdje dat ik nog, behoudens een kinderboek, had gelezen. Ik miste het wel, 's avonds knus tussen de dekens liggen met een goed boek in de hand. Toen ik op een avond verveeld in mijn bed lag te kijken naar een saaie documentaire met een zeer hoog dramagehalte, besloot ik dat ik de volgende ochtend een boek in huis zou halen. Ik bestelde er ineens twee, in de hoop dat mijn honger wel even gestild zou zijn. Een van deze boeken was Cécile, geschreven door Ish Ait Hamou.

via http://www.ishaithamou.be/

Djibril is elf en droomt van de wereld buiten zijn piepkleine dorp in het diepe zuiden van Marokko. Door zijn nieuwsgierigheid en zijn kinderlijk enthousiasme krijgt zijn leven een onverwachte wending. Niet alleen zijn eigen leven wordt door deze schokkende gebeurtenis overhoopgehaald, het zal ook het leven beïnvloeden van zijn familie en van een aantal mensen die hij nooit eerder heeft ontmoet.
 Het enige wat Djibril nog verbindt met zijn zonovergoten geboorteplaats zijn de kleren die hij draagt en een verhakkelde foto die toebehoorde aan zijn oudere broer Kareem. Een onduidelijke krabbel op die foto leidt hem naar een adres in een van de donkerste banlieues van Parijs, waar hij kennismaakt met de jonge vrouw Cécile. De Française intrigeert hem, maar ze is nauwer vervlochten met zijn leven dan hij kan vermoeden.
Hoe meer hij Cécile bezoekt, hoe meer de jongen verwikkeld raakt in haar duistere kwellingen. De kans wordt steeds kleiner dat hij zijn thuis en familie ooit nog terugziet.

Het verhaal begint bij een jonge Marrokaanse jongen, genaamd Djibril, die amper 11 jaar is wanneer hij door zijn eigen nieuwsgierigheid op een wel zeer drastische manier uit zijn vertrouwde omgeving wordt weggerukt. Het einde speelt zich af op het moment dat Djibril ergens eind de dertig is. De uitwerking van de personages is zo ontzettend gedetailleerd, dat je echt het gevoel hebt dat je ze kent. Djibril wekte bij mij bijvoorbeeld enorm veel sympathie op, respect ook, maar toch voelde ik ook vooral medelijden voor hem.

Het hele boek schetst door middel van 5 delen een groot fragment van het leven van de hoofdrolspeler op zo'n meeslepende manier dat het heel moeilijk is om slechts even kort te lezen. Het boek vraagt om een groot aantal pagina's in een ruk uit te lezen, gewoon omdat het zo vlot en aanstekelijk leest. Voor je het weet, ben je alweer anderhalf uur verder en geeft de klok aan dat het dik voorbij middernacht is.

Dit was het ideale boek om mijn leesritme opnieuw op gang te krijgen. Na goed twee dagen lezen in de avondzon en een keertje in het halfduister in mijn bed was het boek helemaal uit. Momenteel ligt er een ander boek op mijn nachtkastje te wachten, eentje waar ik al lang naar uitkijk...

***

Het eerste hoofdstuk van Cécile kan u hier geheel gratis lezen. Ik kan het u enkel maar aanraden.

Een leuke bonus: op de website van Ish Ait Hamou kan je meevolgen welke stappen hij ondernam om dit mooie boek te schrijven. Je kan via zijn dagboek o.a. volgen hoe hij naar Marokko trok en daar het geboortedorp van zijn vader bezocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten