woensdag 10 februari 2016

Kringwinkelend ding

Ik ben een sucker voor kringwinkels en rommelmarkten. Als ik zou kunnen, dan struinde ik elke dag alle kringwinkels van België en omliggende buurlanden af, samen met nog wat rommelmarktjes. Zo staat een weekendje Brussel met een bezoek aan zijn vele rommelmarkten en tweedehandswinkels ergens bovenaan mijn lijstje van dingen die ik zeker nog wil doen voor mijn dertigste.

De hele krokusvakantie heb ik vakantie. De kinderen waren in de wolken, ik eveneens. Van uitslapen is er nog niet veel in huis gekomen (een keertje opstaan om 7u, een keertje om 6u30 en een keertje om 5u30, verdorie) maar we hebben ons aan minstens één doelstelling voor deze vakantie gehouden: een dagje kringwinkelen. Nadat we afscheid namen van onze laatste winkel die dag, gingen we nog even naar de lokale boer om als beloning voor de kindjes rijstpapjes te halen. Dolle pret enal!

Mijn kinderen zijn het gewoon van in kringloopwinkels te vertoeven. Fiore heeft een neus voor de speelgoedhoek en kan daar de hele tijd rondlopen, kijkend of er iets zou tussen zitten wat de moeite is om mij er de oren van het hoofd voor te zeuren. Phéline daarentegen waant zichzelf in een bibliotheek, zoekt de dichtstbijzijnde stoel/zetel en leest in stilte verhalen. Dat het soms droomkindjes zijn, zei ik dat al? (Phéline stootte in een winkel wel een heel schap vol bierglazen om, maar dat verzwijgen we om de schone schijn op te houden)

Hieronder zie je wat onze buit was:

Het boek Nelly van Charles Dickens. "Ofschoon reeds zeer bejaard, zoo is de nacht toch mijn gelief koosde tijd om te wandelen." Die allereerste zin, die ontzettend dunne bladeren, die mooie kaft, en oh, dat kleine tekstje op het voorblad (zie hieronder), deden mijn hart smelten. Het stond niet meteen op mijn leeslijst maar al het bovenstaande voegde er een soort van sentimentele waarde aan toe die ik niet kon weerstaan.

Die wollen sprei behoorde ook tot mijn buit. Ideaal voor in de zomer 's avonds nog over je heen te slaan of om op het bed te leggen.




De prijs die ik betaalde was echter geen 6 EUR maar wel een schappelijke 1 EUR

Een hemdje van Scotch R'belle (nog iets te groot voor de dochters maar ik kon het, alweer, niet weerstaan) en een topje van River Island met onderaan een versieringske (dat tegen deze zomer zeker zal passen voor Phéline).

Het zoutvatje van Delft was er eentje voor mijn stiefvader die Delfts aardewerk verzamelt. Dit zoutvatje dateert van voor de Eerste Wereldoorlog! Kunt ge dat geloven?

Tevens op de lijst der veroveringen: het parfum van Patrick Süskind. Ooit eens gelezen in het vijfde middelbaar, als ik me niet meer vergis, maar helaas ooit eens uitgeleend aan iemand en nooit teruggekregen. Stond ook niet meteen meer op mijn leeslijst maar het kan niet echt kwaad om boeken liefdevol op te nemen binnen de collectie, enkel en alleen omdat je ze met zoveel goesting hebt gelezen dat je er nog warm van wordt binnenin.




Phéline vond ook nog een boek van Tiny. In een perfecte staat, echt, zoals nieuw. Het prijslabel van Standaard Boekhandel hing zelfs nog op de achterflap. 12,95 EUR voor de prijs van 1 EUR, alweer. Ze kon echter niet wachten om samen met haar meme al een verhaaltje te lezen en dus moest moeder des huizes maar op een stoel gaan staan om toch nog een glimp van het boek te kunnen opvangen. ;-)


Wat ik ook nog vond in de kringwinkel maar waar ik aan kon weerstaan:

* een vibrator. Geen idee of het effectief een nieuw exemplaar was in een verloederd doosje of gewoon eentje dat al enkele slagvelden tussen de lakens had meegemaakt. Geen zin om het te weten te komen eveneens.

* Het derde huwelijk van Tom Lanoye met gelukswensen erin. Aangezien het boek zich op een boekenrek bevond van de kringwinkel en niet gezellig tussen de boeken van een gehuwd echtpaar vertoefde, vermoed ik dat ook dit huwelijk geen stand heeft gehouden.


Total damage: 10,54 EUR. Dit is waarom ik zoveel van de kringwinkel houd. <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten