donderdag 20 oktober 2016

Witloofquiche met feta & zalm

Dat groentepakket dus. We zitten nog steeds met de courgettes, wortelen, rode kool en het witloof. Maar ale, daar komt snel verandering in. Fiore is vanmiddag thuis omdat ze gisteren een klein ziekske had. We hadden dus een beetje comfort food nodig voor deze middag. Niets beter dan een witloofquiche om op te eten tijdens het middagmaal terwijl de regen op de ruiten druppelt. Ik heb gisteren trouwens evenveel "mammie" gehoord als dat ik in haar hele leven heb gehoord. Al bij al viel het nog wel mee. Terwijl zij op mijn schoot lag te friemelen met haar dekentje, gloeiend als een kacheltje, las ik ondertussen een boek uit. Rond 22u vielen we samen in slaap in de zetel, lekker dicht tegen elkaar onder een berg dekentjes. Vrij gezellig dus gezien de omstandigheden.

Vandaag poetste ik de keuken de koelkast en daar bleef het bij. 't Was alsof ik opnieuw BERGEN werk had verzet, terwijl ik eigenlijk amper iets heb gedaan. Onze koelkast is nu wel proper en ik heb het lief zijn pintjes tot de nok aangevuld. Ik denk dat hij wel fier zal zijn op mijn verwezelijking. ;-)







Witloofquiche met feta & zalm
(naar dit orginele recept)

1 zakje kruimeldeeg
200 g fetakaas (zo niet de blokjes in olijfolie maar de kaas uit één stuk, 't lekkerst van bij uw lokale Turkse supermarkt/marktkramer
4 stronken witloof
200 gr plakjes zalm
3 eitjes
25 cl room (ik gebruik altijd die van Alpro)
een beetje peper van uw kruidenschap


Snijd elk stronkje in 2 en verdeel deze 2 lengtes dan nog eens in 2, haal het bittere gedeelte eruit (als je daar niet zot van bent, tenminste). Gooi een klontje boter in de pan en bak de witloofpartjes. Doet er daarna een kletske water bij, het deksel erop en dat laten braisseren. Goddelijk. Eens dit klaar is, laat het witloof dan uitlekken.

Verwarm de oven ondertussen voor op 200°C. Beboter de bakvorm en leg het kruimeldeeg erin.

Klop de eieren los onder de room en kruid voldoende bij met peper. Zout is niet echt nodig want de vis & feta smaken op zich al zout genoeg. Verklonter de fetakaas in dit mengsel.

Bekleed de bakvorm met het deeg met de plakjes zalm. Hierboven komen de witloofpartjes. Wanneer alle witloof in de bakvorm ligt, begiet dan met het mengsel van de eieren en room (en feta).

30 - 40 minuutjes bakken en 't is gereed.


Ik eet quiche, het hoogtepunt van comfort food, het liefste warm, maar als ge getroost zijt met koud eten dan moogt ge dat van mij ook doen. ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten