dinsdag 29 oktober 2013

Vandaag

Dat Phéline, de oudste, zeer welbespraakt is, kan ik dagelijks ondervinden. Ik mag dat ook eens met u delen, vind ik.

Een greep uit haar bonte collectie aan uitspraken vandaag:

* Bij het uitsmeren van haar zalf tegen de littekens die haar waterpokjes zouden kunnen veroorzaken:
"Dit is zonnezalf. De zon schijnt de zalf in het potje en dan wordt daar melk bijgedaan. Roere, roere, roere in de pap en dan is er zalf. En nu zie ik er als een zonnetje uit. En daarom ben ik het zonnetje in huis altijd."

* Bij de eindeloze discussie over Phéline die perse een stapelbed wil:
"Als jij mij er geen koopt, dan stapel ik mijn bed op dat van Fiore en dan heb ik ook een gestapeld bed. Durft. " -- 'Durft' is trouwens haar nieuwe stopwoordje, dat na elke zin komt waar ze haar gelijk wil halen of me voor schut wil zetten. Afgeleid van "Durft hè!", wat wel eens kan gezegd worden wanneer ze iets gaat mispeuteren.

* Bij het aanschuiven aan het kippenkraam:
Marktkramer: "Wat voor een kip wilt u, mevrouw?"
Madam naast mij: "'t Is voor in mijn soep te doen, ik weet ni, wat stelt ge voor? Filetjes?"
Marktkramer: "Ik zou voor een hele kip gaan, mevrouw. Een moederdier of een kuiken?"
Waarop Phéline opmerkt: "Een moederdier? De moeder van de kip? Hebben kippen moeders? Ik dacht dat die moeder een ei was!"

* Bij het kiezen van haar pyjama (hoor: piesjemouw, met dank aan het dialectische 'pyjema' dat de meme gebruikt):
Phéline: "Ik ga vandaag een piesj aandoen."
Ikzelf: "Een wat?"
Phéline: "Een pie-iesj!!! Dat weet je toch!"
Ikzelf: "Neem dan eens een piesj uit de kast zodat ik weet wat je bedoelt."
-- Phéline neemt een pyjama zonder mouwen uit de badkamerkast.
Ikzelf: "En waarom is dit nu een piesj en geen pyjama?"
Phéline, met een hele diepe zucht: "Hier zitten toch geen mouwen aan he? Ofwel soms?"

Soms vraag ik me af van waar ze het haalt.



1 opmerking: