donderdag 25 september 2014

The Book Bucket List



 Vorige week werd ik getagged op Facebook voor the Book Bucket List, welke de volgende opdracht omvatte:
" Noem 5 boeken* die je altijd zijn bijgebleven of een speciale impact hadden op je leven. Hoeft niet high brow of modieus te zijn. Geef gewoon die titels die nog nazinderen van recente oorsprong of langer geleden. En nomineer vervolgens 10 anderen. "



Omdat ellenlange statusupdates voor dit soort doeleinden ronduit enerverend zijn, besloot ik mijn BBL hier neer te typen om zo wat meer ruimte te creëren waarom bepaalde boeken mij zijn bijgebleven. Ik heb even mijn goodreads-pagina erbij genomen waar een kleine selectie van de boeken die ik ooit las (voornamelijk kinderboeken) staat opgelijst.

De zusjes Kriegel van Marc de Bel; het eerste boek dat ik ooit volledig uitlas en mijn goesting tot lezen aanwakkerde.

Vochtige Streken van Charlotte Roche; cadeau gekregen van een vriendin die er toevallig twee exemplaren van had. Nog nooit had ik zo'n vulgair boek in mijn handen, met de meest onhygiënische verhalen & seksuele situaties erin beschreven. Ik heb het helemaal uitgelezen. Eerlijkheidshalve dien ik toegegeven dat ik er stiekem van genoten heb. De aangekaarte onderwerpen zijn meestal zo platvloers dat het vrijwel te grappig wordt om er echt nog door gedegouteerd te zijn.

♦  Natte Dozen van Marnix Peeters; omdat het zo slecht was. Zo ontzettend slecht. Vandaag hoorde ik op de radio reclame voor zijn nieuwe boek. Het leek iets soortgelijks, een flauw afkooksel van Brusselmans, wat me helaas opnieuw niet zou kunnen boeien.

Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer; omwille van de herinneringen. In de jeugdrechtbank las ik het boek waarvan de bladeren aan elkaar kleefden door de gietende regen waar ik enkele ogenblikken eerder door liep. Mijn exemplaar hangt zo goed als uit elkaar momenteel, maar ik denk er niet aan om het weg te gooien. Eveneens dikke plus voor alle schone zinnen die erin staan, waarvan hieronder de oplijsting die ik in een privégedeelte hier apart houd:

... ik verdring de herinneringen aan een leven dat ik niet kwijt wilde maar toch kwijt ben geraakt en dat nu een herinnering is, hier zijn geeft me zoveel vreugde, ook al is het niet mijn eigen vreugde... - pg. 122
Zoveel mensen die komen en gaan in je leven! Honderdduizenden! Je moet de deur openzetten zodat ze binnen kunnen komen! Maar je moet ze ook weer kunnen laten gaan. - pg. 167
Je kunt jezelf niet behoeden voor verdriet zonder jezelf te behoeden voor geluk. - pg. 195
Misschien is dat wel wat persoonlijkheid is: het verschil tussen de binnenkant en de buitenkant. - pg. 217
Ieder ogenblik voor het huidige is afhankelijk van het huidige.- pg. 250
Ik bracht mijn leven terug tot letters, voor liefde toetste ik '5,4,3,3,3', voor dood '3,6,6,3', en als je het leed van de vreugde aftrekt, wat houd je dan over? - pg. 287
Wat heeft een leugen voor zin als er niets door wordt beschermd? - pg. 293
..., mijn hart brak in stukken die het niet eens heeft, waarom kan een mens nooit op het moment zelf zeggen wat hij eigenlijk bedoelt?

Dieren eten van Jonathan Safran Foer; alweer van J.S.F.. Dit boek deed me inzien dat ons eten, niet enkel vlees, niet is wat we denken. Dat er constant wordt geknoeid met de genetica van dieren, het voeder en dergelijke, maar dat het de kwaliteit absoluut niet ten goede komt. Ik las het tijdens mijn zwangerschap, wanneer mijn oerinstincten de kop opstaken om vlees in groten getale te gaan consumeren en slaagde er toch in om mijn vleesconsumptie (als vegetariër in de niet-zwangere periode nota bene) te beperken tot een zeer strikt minimum.




* Ik speelde een ietsiepietsiebeetje vals. Het waren oorspronkelijk 10 boeken. Dat leek me een te grote opgave. Zucht. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten