zondag 30 augustus 2015

De Grote Opruimdag der Kleding.



De laatste tijd lees ik veel over kleerkastopruimingen. De me and my closet-post van mama van vijf deed me nadenken over mijn eigen kleerkast, maar ook deze ochtend las ik bijvoorbeeld in het Nieuwsblad een artikel over hoe je jouw kleerkast ordelijk houdt. Mijn eigen kleerkast hangt boordevol stuks, maar amper de helft, past me nog. Ik ben op dat vlak een echte hoarder. Ik blijf hopen op het verliezen van kilo's om hopelijk dan toch nog in die kleding te passen.

Hetzelfde verhaal voor de kleerkast van mijn beider kinderen. Enorm veel kleding maar minstens de helft is te klein of kapot. De kapotte kleding (met een klein gaatje ofzo) houd ik bij als speelkleding maar uiteindelijk vind je het stapeltje een jaar later nog steeds ergens onderaan hun kast terug. Uiteindelijk creëer je op die manier een kleerkast die geheel uit evenwicht is. Ik koop bijvoorbeeld amper nog broeken voor de kinderen omdat ik denk dat er meer dan genoeg in hun kast liggen. Wanneer ik dan effectief kijk naar de broeken die voorhande zijn, zie ik dat het in de realiteit niet zo schijnt te zijn.

Anyhow, toen ik de post las van de groene meisjes over tweedehandskleding voor kinderen begon het helemaal te kriebelen. De kast van de kinderen, die moest ik onderhanden nemen. Ik gaf de dochter van mijn lief de opdracht om alles wat te klein en/of kapot apart te leggen, en deed hetzelfde voor Phéline en Fiore. Ik begon met de lade van het ondergoed en de pyjama's en oh my god, wat een merde.

Meer dan de helft van het ondergoed was te klein, passende kousen waren zo goed als nergens meer te bespeuren. Met de bankkaart in de hand trokken we als echte discount hunters naar de lokale Hema, waar ze een 2+1 gratis-actie houden, om nieuw, kleurrijk ondergoed in te slaan alsmede een heleboel sokken.

Ik deelde opnieuw hun ladekasten in. Elk kind kreeg een bovenste lade met hun eigen ondergoed, pyjama's en sokken. Vroeger lagen de pyjama's samen in een lade, de sokken en ondergoed in de andere lade. Uitzoekwerk gegarandeerd iedere dag. Vervolgens naamtekende ik alle kleding van Fiore met een 'F'. Zo is het makkelijker om te zien welke kledingstuk precies van wie is. Die van Phéline naamtekende ik nog niet omdat de meeste stuks uit Phéline's kast meestal herbruikt kunnen worden voor Fiore.

Een kleine blik op de laden in Phéline haar kleerkast. Vanaf nu ligt alles netjes per soort gesorteerd. 

Op het einde van onze opruimactie hadden we een goed overzicht over de stand van zaken. Ze bleken in ieder geval ontzettend veel meer kleding te hebben dan ik me voorstelde! De oudste dient enkel nog een paar broeken in haar kledingcollectie toe te voegen, terwijl de jongste vooral een tekort heeft aan truien/gilets.

Applausje voor onszelf!

We gooiden echt een heleboel kleding weg uit onze kleerkasten. Nu enkel nog te sorteren welke onverbiddelijk de kledingcontainer in moeten & welke nog kunnen gedoneerd worden aan de kringloopwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten