zondag 11 oktober 2015

Josephina, een naam als een piano


Auteur: Jaap Robben
Illustrator: Merel Eyckerman
Uitgever: De Eenhoorn


via De Eenhoorn



Ik las al vele boeken over oma's en opa's maar deze staat torenhoog boven alle vorige boeken. We kozen dit boek vorige week omwille van de illustratie op de kaft. Het was geen bombastische tekening of iets zeer kleurrijks maar eerder een tekening zoals we ons omaatjes voorstellen: warm, teder, lichtjes fragiel.



Dit verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van een kleinkind. Hij vertelt over het leven van zijn oma, die niet altijd een oma was maar ook ooit een mama, een meisje en een babytje, op de meest mooie manier.

"Soms huilt ze. 
Niet bij een foto van opa of achter een zakdoek. Maar terwijl ze me aankijkt. 
Dan leer ik mijn oma haar lievelingsliedje op de piano."

Dat was een van de alinea's uit het boek. Het gaf me zo'n vreemd gevoel. Ik nam mijn dochters nog eens goed vast en realiseerde mij dat dit eindig is. Ooit worden mijn kinderen groter en word ik een omaatje. Geen voorleesmomenten meer onder de warme dekens, geen ondeugende snoetjes meer betrappen op iets wat ze eigenlijk niet mochten doen. Dit boek maakte in mij zoveel gevoelens los, dat ik op het einde een traantje wegpinkte van ontroering. Zo mooi en eerlijk verwoord.

Josephina, een naam vals een piano, kan je kopen via uitgeverij De Eenhoorn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten