zondag 22 januari 2017

Granola!





Een echt powerontbijt, dat is bij mij steevast wat yoghurt met granola en vers fruit. Liefst blauwe besjes. Ik heb na een aantal maanden granola van verschillende merken te testen eindelijk mijn lievelingssmaak gevonden. Eentje met honing, enkel noten, geen gedroogde vruchten. Uiteindelijk bleek granola niet enkel lekker bij het ontbijt, maar ook als tussendoortje of als een extraatje in de brooddoos. We gingen dus met z'n allen aan de granola. Lekker!


Een van mijn voornemens dit jaar is om nieuwe dingen uit te proberen. Als eerste op mijn lijstje stond granola, want zeg nu eerlijk: hoe moeilijk kan dat zijn? Een beetje havermout, wat noten, zaden en pitten en wat zoetstof eronder, dat lijkt te simpel om waar te zijn. Ik dacht, eerlijk waar, dat er ergens wel een addertje onder het gras zou zitten. Waarom kopen we anders met z'n allen bakken granola als we het zelf in een handomdraai kunnen maken? 
Ik vond een goed recept via Fiekefatjerietjes, maar omdat ik niet alles in huis had (damn you vanille-extract!), besloot ik nog even verder te zoeken en kwam ik terecht bij Ma vie en vert, waarvan ik dit recept uitprobeerde en een overheerlijke granola in de kom toverde.

Ik paste de verhoudingen toe die in het bovenstaande recept omschreven staan, en gebruikte kokosolie voor in de pan en acaciahoning als zoetstof. Eenmaal alles gesmolten was, voegde ik er 200 gr. gemalen havermout, 200 gr. havermoutvlokken (in totaal 400 gr. havermout) aan toe, samen met 100 gr. zaden en pitten (de helft pompoenzaadjes en de helft zonnebloempitten) en een notenmengeling van pecannoten, hazelnoten, walnoten en cashewnoten.

Daarna was het enkel nog een kwestie van goed roeren. De geur die uit uw pan komt is hémels. De smaak in uw ontbijtkommeke is nog beter dan die uit de winkelpakskes.





2 opmerkingen:

  1. Ooit ga ik er toch ook eens aan beginnen, zelf granola maken. Ik eet dat namelijk ook elke dag... gekochte, dus.
    maar je hebt me gemotiveerd, ik zet de ingrediênten op de shopping list en dit weekend komt het ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of het je gaat bevallen. Laat me iets weten, wil je? :)

      Verwijderen